Inwestycja stanowi końcowy element docelowego rozwiązania komunikacyjnego zaplanowanego na tym obszarze. Projekt uzyska połączenie z planowaną budową tzw. „Północnego Korytarza”. Przedmiotowa inwestycja została zaplanowana w taki sposób, by mogła funkcjonować w układzie drogowym już istniejącym oraz planowanym do realizacji z udziałem środków unijnych. W istniejącym układzie drogowym budowa węzła pozwoli na połączenie północnej części miasta oraz połączenie DK-1 z DK-91.
W ramach projektu przewiduje się budowę węzła DK-1 z ul. Makuszyńskiego, obejmującą budowę łącznic węzła, pasów włączenia i wyłączenia na DK-1, modernizację ul. Makuszyńskiego. Istniejący wiadukt przejmie ruch na czas budowy drugiego wiaduktu, a następnie zostanie zdemontowany i zastąpiony nowym obiektem mającym funkcjonować jako prawa jezdnia obwodnicy realizowanej w ramach programu inwestycyjnego pod nazwą ”Korytarz północny”. Dobudowywany wiadukt będzie lewą jezdnią obwodnicy. Istnieje możliwość zmiany harmonogramu robót pod względem kolejności wykonywanych prac budowlanych. Na projektowanym wiadukcie (strona północna – jezdnia lewa) przewiduje się trzy pasy ruchu, dwa na wprost, jeden jako lewoskręt na skrzyżowaniu z ul. Makuszyńskiego. Odległość krawędzi jezdni na wiadukcie wynosi 3,5m.
Włączenie w jednojezdniową ul. Makuszyńskiego – strona wschodnia za projektowanymi wiaduktami – następuje przejście z przekroju dwujezdniowego do przekroju jednojezdniowego o szer. 7,0m. Docelowo planuje się połączenie ul. Makuszyńskiego z drogą krajową nr 91, dwujezdniową ulicą kategorii GP. Kształt węzła obwodnicy z DK-1 - węzeł typu WB (pół koniczynka), z bezkolizyjnymi relacjami na DK-1, z pasami wyłączenia i włączenia na DK-1.
Realizacja projektu przyczyni się do osiągnięcia następujących celów:
- poprawy połączenia drogi krajowej nr 1 z układem komunikacyjnym Częstochowy;
- poprawy dostępności komunikacyjnej Polski i połączeń międzyregionalnych w ramach sieci TEN-T poprzez rozwój sieci drogowej;
- poprawy bezpieczeństwa w transporcie oraz poprawy stanu połączeń międzyregionalnych poprzez zwiększenie bezpieczeństwa i płynności ruchu;
- skrócenia czasu przejazdu w ruchu tranzytowym i w połączeniach między dużymi miastami kraju.
Na podstawie zawartej w dniu 30.12.2010 r. umowy o dofinansowanie koszty projektu przedstawiają się następująco:
Całkowity koszt inwestycji wynosi - 23 701 973,61 zł
Koszty kwalifikowane projektu - 21 795 631,47 zł
Dotacja z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie 18 526 286,75 zł
Wkład zostanie pokryty z budżetu Beneficjenta w wysokości: 5 175 686,86 zł
Wykonawcą robót jest firma Mostostal Warszawa S.A., natomiast nadzór nad projektem będzie wykonywał Inżynier Kontraktu – firma Bud-Invent.