Inwestycja objęta projektem zlokalizowana jest w Częstochowie, w ciągu drogi krajowej nr 1 (DK-1), która znajduje się w sieci TEN-T. Teren przedsięwzięcia znajduje się w północnej części miasta Częstochowy i przebiega na północ od Lasu Aniołowskiego i południe od Gór Kawich.
Inwestycja zlokalizowana jest na głównym korytarzu tranzytowym, łączącym miasta Polski północnej i południowej. Na terenie objętym inwestycją brakuje obiektu inżynierskiego, który umożliwiałby połączenie z droga krajową nr 1. Nad trasą znajduje się istniejący wiadukt (w osi projektowanej obwodnicy), obecnie w ciągu ulicy Makuszyńskiego, nie mający połączenia z DK-1. Po obu stronach planowanej inwestycji znajdują się niezabudowane grunty. Teren wokół położony jest znacznie wyżej niż przebieg DK-1. Zaprojektowany kształt węzła podyktowany został różnicami w poziomie usytuowania terenu inwestycyjnego.
Obecnie nie ma połączenia północnej części miasta z drogą krajową nr 1.
W ramach projektu powstanie węzeł drogowy pozwalający na połączenie północnej części miasta z DK-1 oraz DK-1 z DK-91.